23 فوریه 2023- هلند: تحقیقات منتشر شده در مجله اروپایی پزشکی داخلی نشان می دهد که در جمعیت هلندی، توده چربی نسبی (RFM) بدن به شدت دیابت نوع 2 جدید را پیش بینی می کند.

محققان گفتند که این معیار می تواند به طور روتین در مطب ها و کلینیک ها برای تخمین خطر ابتلا به دیابت در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

چاقی یک چالش جهانی بهداشت عمومی است. همزمان با افزایش نرخ چاقی، بروز بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2(T2D) نیز افزایش یافته است. اندازه گیریBMI ، برای غربالگری چاقی رایج ترین روش است.

توده چربی نسبی(RFM) درصد چربی کل بدن را تخمین می زند. این معیار برای هر جنس اختصاصی تعیین می شود و محاسبه آن نسبتا آسان است. این شاخص چاقی درصد چربی کل بدن را با دقت بیشتری نسبت بهBMI منعکس می کند.برخلاف BMI، فرمول جدید فقط به قد و اندازه دور کمر نیاز دارد و محاسبه آن به صورت زیر است:

زنان : ۷۶ – (۲۰ ضربدر دور کمر / قد) = RFM

مردان : ۶۴ – (۲۰ x دور کمر / قد) = RFM

محققان گفتند: با این حال، نیاز به مطالعات گسترده تری وجود دارد تا ارزشRFM را در پیش بینی دیابت نوع 2 در جمعیت عمومیبررسی کنیم.

دکتر نوین سوتاهان و همکارانش، ارتباط RFM، شاخص توده بدن(BMI)، اندازه دور کمر(WC) و نسبت دور کمر به باسن(WHR) را با بروز دیابت نوع 2، در افراد شرکت کننده در مطالعه ی کوهورتPREVEND ، ارزیابی کردند. نتایج حاصل از این بررسی با نتایج مطالعاتLifeLines و روتردام مقایسه شد.

خلاصه ی مطالعه در زیر آورده شده است:

·        محققان داده ها را از سه گروه هلندی مبتنی بر جامعه بدون دیابت در زمان شروع تحقیق، جمع آوری کردند، شامل: گروهPREVEND متوسط سن 48 سال و مدت زمان پیگیری 12.5 سال، Lifelines  با متوسط سنی 45.5 سال و متوسط مدت پیگیری 3.8 سال، و گروه روتردام با میانگین سن 68 سال و مدت پیگیری 13.9 سال.

·        تعداد 522 نفراز 7961شرکت کننده در مطالعه ی PREVEND، که 6.6 درصد افراد را تشکیل می دهند، به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

·         تمام شاخص های چاقی با بروز دیابت نوع 2به طور معنی داری مرتبط بودند (مدل چند متغیره).

·        افزایش 1واحد در انحراف معیار BMI،WHR  وWC ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2را 68، 77 و 61 درصد افزایش داد.

·        نسبت خطر برای BMI،WC  و WHR، به ترتیب 1.68، 1.77و 1.61 بود.

·        افزایشRFM ، باعث افزایش 119 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شد، نسبت خطر 2.19.

·        قوی ترین ارتباط در افراد جوان کمتر از 40 سال، بانسبت خطر2.90 مشاهده شد.

·        نتایج به طور کلی در گروه هایLifelines وRotterdam مشابه بود.

محققان نوشتند: RFMبه شدت باT2D جدید مرتبط است.آنها به این نتیجه رسیدند که در افراد جوان، کنترل چاقی برای کاهش خطر ابتلا بهT2D در جامعه، ضروری است.

رفرنس:

Suthahar, Navin, et al. “Associations of Relative Fat Mass, a New Index of Adiposity, With Type-2 Diabetes in the General Population.” European Journal of Internal Medicine, Elsevier BV, Jan. 2023. Crossref, https://doi.org/10.1016/j.ejim.2022.12.024.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/relative-fat-mass-strongly-predicts-new-onset-type-2-diabetes-107291